4.4.2015

MATKUSTELU


Heips! Tein joku aika sitten koneella vanhoista matkakuvista polaroideja, ja niiden kattelu on palauttanu muistoja mieleen ja pistäny miettimään. Mä oon saanut kokea kaikennäköistä matkustelua jo ihan pienestä pitäen, käynyt ulkomailla 4-14 päivän matkoilla toistakymmentä kertaa. Ensimmäisen kerran kolmevuotiaana ja viimeksi ihan tän vuoden alussa. Ja vaikka nykyään matkustaminen on tosi yleistä, monet käy useammin kuin minäkin, niin tiedän myös että jotkut ei ole käyneet vielä missään. 
Mä inhoan leuhkoja ihmisiä, ja yritän aina välttää edes puhumasta niin että joku tulkitsisi mut ylimieliseksi. Inhoan myös sellasta ''haista paska taas pääset jonnekkin kumpa mullekin annettais kaikki mitä haluun'' -juttua. Mä en ole ikinä missään tapauksissa ottanut matkoja itsestäänselvyyksinä. Eikä mun perhe (tai kenen kanssa olen ollutkaan matkalla) ole koskaan lähtenyt ulkomaille sen takia että minä olisin vaan halunnu tai pyytäny. Olen vaan syntynyt perheeseen ja sukuun jossa matkustelu on ollut aika tavallista. Arvostan jokaista reissua ja niistä saatuja muistoja, enkä pysty edes sanoin kuvailemaan miten kiitollinen olen kaikesta mitä olen saanut nähdä ja kokea.

Mietin kans, että mikä on mulle matkoilla tärkeää ja mitä niistä jää käteen. Tietysti kaikki perusjutut niinkun shoppailu kaupoissa joita ei ole Suomessa tai auringonotto etelänmatkalla on ihan mahtavia. Plus hyvä ruoka tietysti. Näiden lisäks olen kuitenkin tässä viimeisen viiden vuoden aikana huomannut, että ihan vaan kävely siellä paikallisen elämän ja kulttuurin seassa on asia joka saa mut hymyilemään. Siksi mulle tärkeimmät matkat on olleet sellaset, missä olen asunut muualla kuin hotellissa ja ollut paljon paikallisen elämäntyylin parissa ennemmin kuin käynyt turistikohteissa oppaiden kanssa. Turistina oloa mahdollisimman matalalla turistiprofiililla. On niin mukavaa jos tuntemattomat ihmiset vilpittömästi hymyilee ja tervehtii, ja Espanjassa varsinkin monet on olleet tosi iloisia kun osaan heidän kieltä jonkin verran. 
Olen tässä viimematkoilla koittanut muutaman kerran jossain hetkissä keskittyä tosi vahvasti siihen hetkeen missä olen, painanut mieleen tarkasti mitä kuulen ja nään ja tunnen jne. Niitä hetkiä on kiva palautella mieleen vielä vuosia myöhemminkin. :) Otan matkoilla aina myös aika paljon kuvia, riippuen vähän säästä. Niitä on mun mielestä niin ihana katella jälkeenpäin! Lisäks ostin jenkeistä sellasen vihon missä on matkusteluaiheisia tekstejä, ja aloin pitää sitä eräänlaisena matkavihkona. Kirjottelen sinne edes jotain muistoja ja mietteitä reissusta ja liimailen sivuille kuitteja, kartanpaloja, pääsylippuja tai muuta vastaavaa. Harmittaa ihan sikana, kun pidin jenkeissä ollessa koko 10 päivän ajan päiväkirjaa, ja nyt se vihko on kadonnut jonnekin. Oon sellanen muistelija-ihminen, joka tykkää hirveesti miettiä kaikkia vanhoja kivoja tapahtumia. 

Tuli vähän ajatustulvaa, mutta pointtina siis nämä alla olevat kuvat & että matkustelu is the real thing. Ja että polaroidit on ihan älyttömän kivoja! Nämä muokatut oli kuitenkin vähän työläitä tehdä, eikä ihan mitään kauneimpia verrattuna oikeisiin. Oon monta kuukautta jo vähän katellu eri kauppoja haaveillen polaroidkamerasta. Rahaahan siihen taas menis, mutta ehkä joskus.. Olisko teillä kenelläkään suositella mitään tiettyä hyvää polaroidkameraa? :)



paattipolPR floraapolM 7polGG lakepolM 9polPCH 10polPR 6polCORT BudapolBP 1polJuuka 5polPC





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti